e-Recepty w każdym telefonie

Dostępność, to słowo klucz, gdy mówimy o tym, jak rozwinęła się medycyna i rozwój do takich rzeczy jak e-Recepty. Niewątpliwie duży udział w tym nagłym wybuchu dziesiątek miejsc, gdzie można się skonsultować z lekarzem przy pomocy telefonu – miała pandemia, ale najgorsze już za nami, a najlepsze cały czas przed. Jak powinno się bezpiecznie korzystać z platform medycznych? Co zrobić, aby nasze e-Recepty były dostępne na już?

Mobilność. Dostępność.

To są słowa, które doskonale charakteryzują współczesną medycynę na całym świecie i niewątpliwie są to słowa, które społeczeństwo potrzebowało. Rozwój medycyny to szansa dla milionów osób, które zmagają się z różnymi schorzeniami, a coraz to nowocześniejsze rozwiązania rozwiązują wiele problemów. Jednym z największych problemów w Polsce nadal jest dostęp do podstawowej opieki zdrowotnej, który jest fatalnie dofinansowany i słabo zorganizowany. O ile prywatne placówki medyczne, które mają odpowiednie zaplecze finansowe, menadżerskie i organizacyjne potrafią sobie poradzić z problemami, które dotyczą przepełnionych placówek, przemęczonych lekarzy oraz brakami personalnymi, tak placówki państwowe z tymi kłopotami sobie nie radzą. Ku radości wielu pacjentów oraz samych lekarzy, zaczęła się rozwijać telemedycyna, która była rozwiązaniem wielu problemów. Przede wszystkim rozwiązuje się worek, który dotyczył dostępu do specjalisty, ponieważ wielu pacjentów nie ma możliwości finansowych czy zdrowotnych, aby móc skorzystać z polecanego specjalisty, a dzięki telemedycynie może skorzystać z konsultacji online, która odbędzie się za pomocą komputera, czy telefonu. Nie da się ukryć, że w wielu przypadkach konsultacja w gabinecie wyglądała tak, że lekarz studiował dane wyniki i ukierunkowywał diagnozowanie lub leczenie dalej i tak się składa, że lekarz to samo może zrobić podczas e-Wizyty. Dlatego należy rozpowszechniać możliwość skorzystania z e-Wizyty, ponieważ to są korzyści dla obu stron. Oczywiście, nie w każdym przypadku e-Wizyta spełni swoją rolę, ponieważ są sytuacje, w których lekarz musi zbadać pacjenta bądź pobrać próbki, dlatego należy odpowiednio dopasować rodzaj wizyty do swoich potrzeb, dlatego jeśli nie będziemy badani, a potrzebujemy przykładowo tylko e-Recepty, warto rozważyć konsultację poprzez e-Wizytę.

 

Dokumentacja medyczna dla pacjenta

Zgodnie z prawem, dokumentację medyczną pacjenta prowadzi placówka, w której leczy się pacjent. Każdy pacjent ma prawo do wglądu do swojej dokumentacji, gdy przykładowo potrzebuje konsultacji z innym specjalistą. W takiej sytuacji placówka ma obowiązek dokonania kserokopii bądź wydania oryginałów, ale również przekazanie danych może odbyć się w formie elektronicznej.

Wizyta u lekarza POZ lub u specjalisty ma najczęściej związek z jednostką chorobową, która dokucza pacjentowi. Podczas wizyty lekarz, mając podstawy zdrowotne może wystawić odpowiednie e-Recepty na leki, które są niezbędne do prowadzenia leczenia farmakologicznego, e-Skierowania do specjalistów, jeśli przypadek wymaga dalszej diagnozy lub wystawi e-Zwolnienie, jeśli chory potrzebuje czasu na rekonwalescencję.

 

Jak pacjent odbierze i zrealizuje swoje e-Recepty?

Pacjent swoje e-Recepty od lekarza może otrzymać na kilka sposobów:

  • wiadomość SMS, która zawiera 4-cyfrowy kod recepty,
  • wiadomość e-mail, która w załączniku będzie zawierać e-Recepty wraz z 4-cyfrowymi kodami,
  • wydruk informacyjny dla osób, które nie posiadają profilu na Internetowym Koncie Pacjenta.

Internetowe Konto Pacjenta (IKP) pozwala każdemu zarejestrowanemu użytkownikowi na rozporządzanie swoimi danymi oraz daje możliwość ustawiania powiadomień, które dotyczą tego, jak na przykład otrzymamy swoje e-Recepty.

Realizacja w punkcie aptecznym jest bardzo prosta. Posiadając 4-cyfrowy kod e-Recepty, podajemy go wraz z numerem PESEL osoby, na którą e-Recepta została wystawiona.

Shopping Cart