Pojęcie identyfikacji wizualnej jest świetnie znane, a przynajmniej powinno być, każdej marce, która dąży do uzyskania rozpoznawalności i wyróżnienia się w swojej branży. Jest to cały system wizualny, który towarzyszy marce w trakcie prowadzonej przez nią działalności, oddziałuje na odbiorców, utrwalając się w ich pamięci oraz pozwalając im stwierdzić z całą pewnością, że mają do czynienia z tym konkretnym podmiotem. Czym jest identyfikacja wizualna marki, jakie elementy wchodzą w jej skład oraz jakie korzyści zapewnia jej posiadanie?
Identyfikacja wizualna. Co kryje się pod tym pojęciem?
Identyfikację wizualną najprościej możemy zdefiniować jako spójny zestaw elementów graficznych, które składają się na unikalny wizerunek konkretnego podmiotu. Prawidłowo stworzona, unikalna i wyróżniająca się identyfikacja wizualna sprawia, że markę łatwo już na pierwszy rzut oka odróżnić od innych podmiotów działających w tej samej branży, co wprost przekłada się na wzrost jej rozpoznawalności oraz popularności w grupie docelowej.
System identyfikacji wizualnej marki tworzy szereg elementów. Należy do nich m. in. logo, czyli firmowy znak rozpoznawczy, kolorystyka powtarzająca się np. w logo, na materiałach reklamowych, w wystroju firmowych wnętrz i na opakowaniach produktów, typografia, czyli czcionki używane przez firmę, a także różnego rodzaju elementy graficzne oraz towarzyszące temu wszystkiemu zasady, które objaśniają, jak należy łączyć ze sobą poszczególne składniki systemu identyfikacji wizualnej.
Wszystkie one tworzą unikalny wizerunek marki, pozwalając jej wyróżnić się na tle konkurencji i zaznaczyć swoją obecność w świadomości konsumentów. Tworzenie identyfikacji wizualnej warto powierzyć profesjonaliście – zajmuje się tym agencja brandingowa. Sam proces jej projektowania wymaga bowiem strategicznego podejścia, znajomości aktualnych trendów, a także wyczucia – identyfikacja wizualna musi być perfekcyjnie dopasowana do charakteru i specyfiki konkretnej marki oraz unikalna, aby nie można było jej pomylić z tymi należącymi do innych podmiotów.
Jak identyfikacja wizualna wpływa na wizerunek marki?
Identyfikacja wizualna to jedno z kluczowych narzędzi kształtowania wizerunku marki. Każdy, wchodzący w jej skład element musi zostać zaprojektowany w taki sposób, aby komunikował, podkreślał oraz wzmacniał określone, pożądane cechy oraz wartości właściwe dla danego podmiotu. W efekcie powstaje swoisty wizualny język marki, za pomocą którego bez słów może komunikować się ona ze swoimi odbiorcami, przekazując im określone informacje.
Warto mieć jednak świadomość, że identyfikacja wizualna marki nie jest czymś statycznym i tworzonym „na zawsze”. Powinna ona bowiem zmieniać się i ewoluować w zgodzie z potrzebami odbiorców, a także zmianami zachodzącymi w samej marce, która także nieustannie się rozwija, zmienia i dostosowuje do potrzeb swoich klientów. Stworzona przez profesjonalistę identyfikacja wizualna powinna uosabiać aktualny wizerunek marki oraz plastycznie dostosowywać się do zachodzących w jego obrębie zmian.