Proekologiczne działania w firmie tak naprawdę niewiele różnią się od tych, które powinna podejmować każda osoba prywatna. Oczywiście, przedsiębiorstwo musi przy tym skupić się na optymalizacji swoich zysków, lecz w dążeniu do ochrony środowiska liczą się właściwie każde, nawet najmniejsze codzienne czynności. Co może więc zrobić właściciel biznesu i co powinni robić jego pracownicy, aby firma stała się bardziej eko?
Proste, ale ważne zachowania proekologiczne
Pracownik przedsiębiorstwa wobec planety i środowiska ma takie same obowiązki, jak każda inna osoba. Oznacza to, że pracując dla firmy powinien przestrzegać takich samych zasad, jakie zalecane są każdej osobie w jej prywatnym domu. Naturalnie, w firmie wszystko odbywa się na nieco większą skalę, jednak dzięki temu tym łatwiej jest dostrzec, jak duże znaczenie mają najdrobniejsze gesty. Ważne jest zatem przede wszystkim wyłączanie światła i urządzeń, które nie są danym momencie użytkowane, a także dążenie do minimalizowania odpadów poprzez zmianę tradycyjnej korespondencji na elektroniczną czy też zakładanie dystrybutorów na ręczniki papierowe w toaletach. Bardzo istotna jest także segregacja śmieci oraz ich zgniatanie przed wyrzuceniem, bowiem zwiększa to możliwość recyklingowania odpadów i zmniejsza ich objętość na wysypiskach. Pozornie nieistotne codzienne zachowania mają więc ogromny wpływ na środowisko – zwłaszcza, kiedy dotyczą setek, tysięcy, a nawet milionów osób.
Zmiana opakowań
Prowadząc biznes związany ze sprzedażą produktów, firma powinna dawać konsumentom dobry przykład. Warto więc zrezygnować z opakowań plastikowych i foliowych reklamówek, na rzecz ekologicznej alternatywy w postaci papierowych torebek, kartonowych pudełek czy worków z tkaniny. Wbrew pozorom można zapakować z ich pomocą znaczącą większość towarów, bez obaw o ich uszkodzenie czy utratę właściwości. Niekiedy takie przyjazne naturze rozwiązania są nawet korzystniejsze dla oferowanych produktów, a tym samym również dla biznesu. Dobrym przykładem opakowań, które przedłużają trwałość towarów są bawełniane woreczki na produkty spożywcze – na owoce, warzywa, pieczywo, kawę ziarnistą czy inne produkty sypkie. Dzięki nim łatwopsująca się żywność jest chroniona przed pleśnieniem i działaniem wilgoci, ponieważ bawełna przepuszcza powietrze i odprowadza wodę na zewnątrz. Co ważne, woreczki tego typu można także zadrukować, umieszczając na nich logo i nazwę firmy. Opakowania bawełniane zamówimy bezpośrednio na stronie producenta Natura Słupsk, pod adresem https://www.natura.slupsk.pl/woreczki-na-owoce. Później konsument, który otrzyma towar w takim woreczku, może wykorzystać go ponownie do przechowywania lub podczas kolejnych zakupów.
Poza tym, bawełniane woreczki doskonale nadają się także do pakowania i sprzedaży innych produktów niespożywczych. Można włożyć do nich między innymi biżuterię czy kosmetyki, zwłaszcza te ekologiczne. Odpowiedni nadruk czy kolor nada im elegancki i stylowy wygląd, dzięki czemu wizerunek firmy będzie jednocześnie proekologiczny i kojarzony z wysoką klasą oferowanych towarów.
Zamiana toreb foliowych na torby bawełniane
Jeśli biznes bazuje na sprzedaży detalicznej, zakupione przez klientów towary warto zapakować w torbę wielokrotnego użytku. Rezygnując z foliowych reklamówek niejako usuwamy je z obiegu, a oferując przy tym ekologiczną alternatywę, dajemy konsumentom gotowe rozwiązanie, z którego mogą korzystać później na co dzień. Torby bawełniane na zakupy występują w wielu rozmiarach i formach do wyboru, dlatego można dopasować je idealnie do typu oferowanych produktów. Dostępne są:
- torby płaskie – dobre do pakowania książek i innych artykułów papierniczych,
- torby z poszerzanym dnem – skrojone na większe zakupy spożywcze czy odzieżowe,
- torby na butelki – doskonałe dla winiarni.
Warto zaoferować je swoim klientom nawet w przypadku sprzedaży wysyłkowej, dodając je jako gratis do zamówienia dostarczanego w kartonowym pudle. Torba z nadrukiem będzie pełniła wtedy rolę atrakcyjnego i praktycznego gadżetu reklamowego, który pomoże wykreować ekologiczny wizerunek firmy.