
Wózki widłowe używane są do obsługi ciężkich ładunków w magazynach, zakładach przemysłowych, sklepach wielopowierzchniowych, ale też placach składowych czy tartakach. Niezależnie od rodzaju, widlaki pozwalać transportować ładunki, których nie jest w stanie przenieść człowiek. W przypadku wózków bocznych mamy do czynienia z dwoma podstawowymi typami, które różnią się praktycznie wszystkim, poza tą wyżej opisaną funkcjonalnością. Mowa tutaj o wózkach bocznych wysokiego składowania i wózkach bocznego załadunku.
Czym jest i do czego służy wózek widłowy bocznego załadunku?
W odróżnieniu od standardowych maszyn z widłami umieszczonymi z przodu, boczny wózek widłowy posiada system podnoszenia zlokalizowany z boku pojazdu. Taka konstrukcja zmienia sposób wykonywania operacji magazynowych – operator podjeżdża do ładunku bokiem, unosi go równolegle do kierunku jazdy i transportuje bez konieczności dodatkowego manewrowania. Pozwala to na stabilne przenoszenie elementów o długości nawet kilkunastu metrów, co czyni wózek widłowy boczny niezastąpionym w miejscach, gdzie liczy się bezpieczeństwo, precyzja oraz optymalne wykorzystanie przestrzeni.
Dlaczego wózek boczny zyskuje na znaczeniu?
Coraz bardziej złożone wymagania rynkowe sprawiają, że przedsiębiorstwa inwestują w specjalistyczne urządzenia przeznaczone do obsługi trudniejszych ładunków. Dzięki swojej konstrukcji wózek boczny widłowy umożliwia:
-
sprawny transport długich profili stalowych, drewnianych kantówek, płyt meblowych czy rur,
-
bezpieczne odkładanie ładunków na wysokie regały,
-
eliminację ryzyka związanego z nadmiernym wychyleniem ładunku,
-
oszczędność powierzchni magazynowej dzięki skróceniu szerokości korytarzy roboczych.
Z tego powodu maszyny takie jak wózek widłowy z bocznym załadunkiem coraz częściej stają się standardem w magazynach wysokiego składowania.
Stabilność i bezpieczeństwo pracy
Jedną z zalet maszyn tego typu jest stabilność w trakcie transportu. Operator prowadzi pojazd tak, że ładunek znajduje się wzdłuż osi pojazdu, co znacząco zmniejsza ryzyko przechyłu. Jest to ogromna przewaga nad klasycznymi wózkami czołowymi, w których długie elementy wystają przed pojazd i mogą uderzyć o regały lub bramy. Dlatego w środowisku produkcyjnym, w tartakach, hutach, magazynach płyt stalowych czy firmach specjalizujących się w prefabrykacji widlak boczny stanowi podstawowe narzędzie codziennej pracy.
Precyzja manewrowania i jazdy
Nowoczesne maszyny takie jak wózek jezdniowy boczny, wózek czołowy boczny czy wersje wielokierunkowe umożliwiają:
- jazdę przód-tył,
- jazdę bokiem,
- obrót wokół własnej osi,
- precyzyjne operowanie w ciasnych przejściach.
Dzięki temu operator może wjechać w wąski korytarz, odebrać ładunek i bez zawracania rozpocząć transport. W praktyce pozwala to wygospodarować nawet 30-40% dodatkowego miejsca na składowanie.
Czym jest i do czego służy wózek boczny wysokiego składowania?
Wózek widłowy boczny różni się od wózka bocznego załadunku praktycznie wszystkim. Tego typu sprzęt jest używany wyłącznie do obsługi palet. Wózek boczny pracuje zazwyczaj w magazynach wysokiego składowania, gdzie odpowiada za współpracę z regałami ustawionymi w rzędach. Żeby korytarz roboczy pomiędzy tymi regałami był jak najmniejszej szerokości, zastosowano prosty zabieg. Przeciwwaga wózka widłowego została umieszczona pod przedziałem operatora, a pracownik zajmuje pozycję boczną w stosunku do kierunku jazdy. To właśnie pozycja operatora determinuje nazwę urządzenia – wózek boczny.
Kluczowe parametry wózka widłowego bocznego
Wózek wysokiego składowania ma kompaktowe wymiary, co pozwala mu na pracę w korytarzach, których szerokość nie przekracza 3 metrów. Doskonała zwrotność i kompaktowe wymiary tych wózków pozwalają obsługiwać w takich warunkach palety umieszczone na wysokości nawet 14 metrów!
Wózki widłowe boczne są wyposażone w regulowane fotele, systemy ogrzewania i chłodzenia, wyświetlacze cyfrowe oraz systemy kamer. Te wszystkie ergonomicznej rozwiązania mają za zadanie wspierać pracę operatora.
Wózki boczne to jedno z najbardziej ekonomicznych rozwiązań przeznaczonych do pracy w magazynach wysokiego składowania. Koszty utrzymania są niskie dzięki zasilaniu akumulatorowemu. Bardzo ważnym aspektem jest wysoki współczynnik wykorzystania przestrzeni magazynu dzięki dużym zdolnością operacyjnym urządzenia.
Wózki boczne w magazynach wysokiego składowania
Wózki boczne są używane w pomieszczeniach zamkniętych, gdzie odpowiednia jakość posadzki pozwala obsłużyć nawet 25 palet w godzinę jednym urządzeniami.
W porównaniu z innymi wózkami widłowymi, wózek boczny wymaga mniejszej przestrzeni roboczej do manewrowania. Oznacza to, że doskonale odnajduje się w pracy z regałami wysokiego składowania.
Udźwig wózków bocznych wynosi od 1 tony do 2,5 tony, co pokrywa większość zastosowań w magazynach wysokiego składowania.
